Diagnose stellen
Zijn er gebreken aan uw occasion?
Wij kunnen ze voor u repareren!
Zijn er gebreken aan uw occasion?
Wij kunnen ze voor u repareren!
Bij ons kunt u uitgaan van een goede service!
Heeft uw occasion onderhoud nodig?
Ook dat kunnen wij voor u regelen!
Bij ons kunt u prima terecht voor
zomer en winterbanden.
Voor APK keuringen bent u bij ons aan
het juiste adres!
's Winters zijn de rijomstandigheden bijzonder lastig: u en uw auto worden dan zwaar op de proef gesteld. Regen ,ijzel en sneeuw kunnen uw autoritten verstoren. Om u zonder zorgen door dit jaargetijde heen te helpen, hebben we deze pagina's met tips gemaakt op de website van Groenendijk Banden.
We beginnen met een korte uitleg over de toestand van de wegen tijdens dit jaargetijde. Daarna volgen essentiele adviezen over de banden en het rijden, zodat u zich deze winter - ongeacht de toestand van de wegen - beter op de weg kunt begeven.
Dus, een goede winter en een goede reis!
De winter: een bijzonder jaargetijde
HET WEER EN DE WEG:
's Winters is het erg belangrijk om de weerberichten te volgen. Het komt namelijk nog al eens voor dat het weer binnen enkele kilometers of binnen enkele ogenblikken verslechtert. Weet waar u op moet letten en leer in te schatten hoeveel grip u op een bepaalde weg zult hebben.
Onthoud dus als algemene regel:
EFFECTEN VAN WINTERSE OMSTANDIGHEDEN OP HET RIJDEN:
Zorg dat u op een natte, besneeuwde of bevroren ondergrond altijd tijdig en zeer gelijkmatig reageert. Blijf geconcentreerd op alles om u heen (verkeer, toestand van de weg). Maak geen bruuske bewegingen, vermijd te snel optrekken, hard remmen en natuurlijk te hoge snelheden.
De winterband
Z-lamellen:
Zelfblokkerend voor grip op ijs.
Winterbanden zijn niet alleen gemaakt voor in de sneeuw, maar ook voor het nederlandse winterweer: al bij een temperatuur lager dan zeven graden celcius boven nul geeft een winterband op een koude of natte weg aanzienlijk meer grip dan een zomerband.
WAT KAN EEN WINTERBAND?
Resultaten: de nieuwe Michelin Alpin geeft:
-tot 4% meer trekkracht in de sneeuw (ten opzichte van de Michelin XM+S Alpin, de referentieband uit het vorige gamma voor prestaties in de sneeuw.
-een 4,6 meter kortere remweg en tot 25% beter weggedrag in bochten op nat wegdek(ten opzichte van de Michelin XM+S 130, de referentieband uit het vorige gamma voor prestaties op nat wegdek.
WAAROM 4 WINTERBANDEN MONTEREN?
Alleen op de aandrijfas winterbanden monteren is niet voldoende voor goede prestaties en een optimale veiligheid in de winter. Een auto met voorwielaandrijving: als alleen op de vooras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto achter eerder uit balans en zal daardoor eerder om zijn as draaien (overstuur). Een auto met achterwielaandrijving: als alleen op de achteras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto raakt voor eerder uit balans en zal daardoor in bochten eerder rechtdoor gaan. (onderstuur). Daarom is het belangrijk om 4 winterbanden onder de auto te monteren!
Voor auto's met 4 wielaandrijving, is het uiteraard een absolute vereiste om winterbanden per 4 te monteren.
ENKELE ADVIEZEN OM UW AUTO VOOR TE BEREIDEN OP DE WINTER.
DE SPANNING VAN WINTERBANDEN:
's Winters geeft de meter een lagere waarde voor de bandenspanning aan, want lucht krimpt door de kou. Bij elke temeratuursdaling van 10'C daalt de spanningswaarde met ongeveer 0,1 bar. Maar dat betekent niet dat de band daardoor opeens een veel te lage spanning krijgt.
Een band die bij een omgevingstemperatuur van 20'C is opgepompt tot 2,0 bar, heeft volgens de manometer bij een omgevingstemperatuur van 10'C een spanning van 1,9 bar.
Het is dus niet nodig om de banden 's winters meer spanning te geven.
Controleer zo mogelijk de bandenspanning bij een gemiddelde temperatuur van zo'n +20'C en volg de door de autofabrikant aanbevolen spanning; zo maakt u het beste gebruik van uw banden. Overigens moeten de banden wel koud zijn bij het controleren; dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet, of slechts kort (maximaal 2 tot 3 kilometer bij lage snelheid) mee is gereden.
BESCHERMING VAN UW AUTO TIJDENS DE WINTER:
HOE SLAAT U DE BANDEN AAN HET EINDE VAN DE WINTER OP?
Als u de volgende voorzorgsmaatregelen in acht neemt bij het opslaan van de banden, blijven ze voor de volgende winter in perfecte staat.
Advies voor het rijden in de winter.
BIJ HET OPTREKKEN IN DE SNEEUW.
Trek geleidelijk op om het risico van doorslippen te voorkomen. Als uw banden doorslippen, schakel dan door naar een hogere versnelling (tweede in plaats van eerste). Zo vermindert u de kracht die op de wielen wordt uitgeoefend en brengt u de auto op gang zonder te slippen.
BIJ HET RIJDEN IN DE SNEEUW:
BIJ HET REMMEN:
Begin tijdig te remmen als u een obstakel nadert (scherpe bocht, file ...)zodat de auto heel geleidelijk vaart mindert. Rem af op de motor.
IN BOCHTEN:
BIJ HET STOPPEN VAN DE AUTO:
Om lastige situaties onder controle te houden, is in elk geval een rijvaardigheid nodig die men alleen verkrijgt door rijervaring onder winterse omstandigheden.
De winter in NEDERLAND:
48 dagen regen,
22 dagen sneeuw,
11 dagen hagel,
3 dagen ijzel.