Welkom op de
website van
Alex Autocenter Altena

Reparatie Alex Autocenter Altena

Diagnose stellen

Zijn er gebreken aan uw occasion?
Wij kunnen ze voor u repareren!

Service Alex Autocenter Altena

Airco specialisme

Bij ons kunt u uitgaan van een goede service!

Ondrhoud Alex Autocenter Altena

Reparatie

Heeft uw occasion onderhoud nodig?
Ook dat kunnen wij voor u regelen!

Banden Alex Autocenter Altena

Banden

Bij ons kunt u prima terecht voor
zomer en winterbanden.

APK Alex Autocenter Altena

APK

Voor APK keuringen bent u bij ons aan
het juiste adres!

Werkplaats Alex Autocenter Altena

Werkplaats

Maak afspraak

Advies

In VACO Nieuws (3/2006) zijn wij reeds uitgebreid ingegaan op de wijziging van het Duitse verkeersreglement (de Straßenverkehrsordnung of StVO) en de daaraan gekoppelde zogenaamde winterbandenplicht. Deze is inmiddels in werking getreden. Bij motorvoertuigen dient de uitrusting aan de weersomstandigheden te worden aangepast. Hiertoe behoren met name geschikte banden en antivriesmiddel in de ruitenwisinstallatie.

Bij gebruik van ongeschikte banden is een automobilist in overtreding en riskeert hij een boete van maximaal € 40,-. Bovendien kan betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld leiden tot medeaansprakelijkheid, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80% wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien worden gezien als ‘grove nalatigheid’, zodat de allriskverzekering betaling kan weigeren.

Definitie winterband
De media legt de bepaling voor geschikte banden meestal uit als winterbandenplicht. En naar verwachting zal de plicht tot het aanpassen van de banden aan de weersomstandigheden zich inderdaad bewijzen als winterbandenplicht. Hierdoor is de afgelopen maanden de discussie ontstaan wat in deze context geschikte winterbanden zijn of wat een concrete definitie is van winterbanden. Op dit moment bestaat er echter géén wettelijk voorgeschreven definitie van winterbanden. Wel omschrijven bepalingen als de ECE-bepaling nr. 30, EU-richtlijn 92/23 en § 36 van de Duitse Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung winterbanden uitsluitend als banden met de aanduiding M+S, M&S of M.S.. Dit zou betekenen dat álle banden met een M+S-aanduiding (inclusief sommige zomerbanden) juridisch gezien geschikte winterbanden zouden zijn.

M+S-banden mét sneeuwvloksymbool
Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S-aanduiding daarom ook het sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding. Echter, gangbare Amerikaanse tests wijzen uit dat banden mét het sneeuwvloksymbool 10% meer tractie hebben op een besneeuwd wegdek dan banden zonder dit symbool. Bovendien is de betekenis van het sneeuwvloksymbool voor zowel de bandenspecialist als de consument onmiskenbaar.

VACO-advies
Bovenstaande betekent niet dat winterbanden die op dit moment nog niet met het symbool zijn uitgerust, daarmee automatisch minder of helemaal geen winterbandeigenschappen hebben of zelfs verkeersrechtelijk in Duitsland en Europa niet als winterbanden worden beschouwd. Toch adviseert Vereniging VACO met het oog op de nieuwe Duitse StVO en de consequenties voor uw klanten na uitgebreid overleg met de Duitse branchevereniging BRV, alléén banden als winterbanden te verkopen die zowel de M+S-aanduiding als het sneeuwvloksymbool bevatten.

Waarom 4 winterbanden ...... ik dacht dat ik er maar 2 nodig had.
Veel mensen denken dit.Het tegendeel is echter waar.

Voorbeeld:
Een auto met voorwielaandrijving en alleen winterbanden op de voorwielen, rijdt met een bepaalde snelheid op een besneeuwde bocht af.Doordat men bij rechtuitrijden relatief weinig last heeft van traktieproblemen rijd men vaak te hard op de bocht af.Aanvankelijk gaat het insturen van de bocht goed, tot dat het gewicht van de auto in de bocht grotendeels op de achterwielen komt.Het gevolg is dat door gebrek aan grip, de achterkant van de auto uitbreekt, met alle nare gevolgen van dien.Dit komt omdat de auto in principe een "gespleten persoonlijkheid" heeft; veel grip op de voorwielen en nauwelijks tot geen grip op de achterwielen.

Ook autofabrikanten zoals BMW, Mercedes-Benz, Honda, Nissan en Toyota adviseren: altijd 4 winterbanden monteren!

Als u winterbanden koopt, moet u er op letten dat de maximum snelheid van de banden, ongeveer gelijk ligt met de door de fabriek opgegeven topsnelheid van uw auto. Deze maximum snelheid moet ten alle tijden op de band staan in de vorm van een code. Bijvoorbeeld 185/60 R 14 82H. Aan de letter "H" kunnen we zien dat deze band een maximumsnelheid heeft van 210 km/h. Ligt de max. snelheid van uw banden lager dan de door de fabriek opgegeven topsnelheid, dan bent u wettelijk verplicht een sticker of iets dergelijks binnen het gezichtsveld van de bestuurder te plaatsen, met daarop de maximum snelheid van uw banden.

Q

160 KM/H

S

180 KM/H

T

190 KM/H

H

210 KM/H

V

240 KM/H